Minggu, 20 Desember 2015

Sejarah Kota Kinabalu

Sejarah Kota Kinabalu

Antara sifat-kekasih, Sabah terkenal dengan tumbuh-tumbuhan yang berbeza-beza, banjaran gunung yang indah, pulau-pulau yang indah dan banyak keajaiban alam semula jadi lain. Tidak diketahui banyak, Sabah mempunyai sejarah sendiri untuk berkongsi dengan dunia, terutamanya pra-perang, selepas perang dan pengalaman pasca kemerdekaan.
blog-kk-1-borneo
Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah, berusia lebih daripada 100 tahun dan pusat bandar mempunyai banyak mercu tanda bersejarah. Ia pada asalnya dikenali sebagai Jesselton selepas Sir Charles Jessel, Naib pengerusi Syarikat Berpiagam Borneo Utara pada tahun 1899. Pada 22 Disember 1967, Dewan Undangan Negeri di bawah Ketua Menteri ketika itu, Tun Mustapha bin Datu Harun, meluluskan rang undang-undang untuk menukar nama Jesselton kepada Kota Kinabalu.
Kota Kinabalu (KK) Heritage Walk
Hari ini, Kota Kinabalu (KK) Heritage Walk memberikan pelancong yang mengikuti jejak lebih banyak maklumat yang bertanda ke dalam tanda sejarah. Walau bagaimanapun, sebelum anda memulakan perjalanan anda, ia adalah yang terbaik untuk membiasakan diri dengan frasa “Supaya Kita Lupakan”. Ia telah dipopularkan pada tahun 1887 oleh Rudyard Kipling sebagai menahan diri daripada puisi beliau, “Recessional”. Menurut Wikipedia, frasa yang diluluskan ke dalam penggunaan umum selepas Perang Dunia I, semakin dikaitkan dengan pemerhatian Hari Peringatan. Ia telah menjadi satu pengakuan tidak lupa pengorbanan masa lalu, dan telah sering dijumpai sebagai satu-satunya kata-kata pada memorial perang, atau digunakan sebagai tulisan di batu nisan sebuah.
Kota Kinabalu (KK) Heritage Walk bermula di Padang Merdeka di mana panduan warisan profesional menyambut peserta. Selepas taklimat ringkas, bantuan pelancongan yang dijalankan dengan ulasan pada pra-perang, selepas perang dan era selepas merdeka Kota Kinabalu. Berjalan kaki yang meliputi lawatan ke tapak dan bangunan bersejarah seperti Menara Jam Atkinson, Australia Place, Pusat Komuniti, Bangunan Pelancongan Sabah, Hotel Jesselton, Gaya Street, Monumen Malaysia, Memorial Perang Borneo Utara dan Majlis Bandaraya (Dewan).
Dalam perjalanan itu, mencari harta karun pendek di Gaya Street menyediakan peserta dengan sedikit keseronokan dan pengetahuan. Aktiviti ini adalah peluang untuk bergaul dengan orang-orang tempatan dan mengenali budaya. Selepas itu, para peserta menikmati mudah lama rehat teh fesyen di Muzium Kopitiam.
Setiap peserta menerima topi KK Warisan dan “Panduan ke KK Heritage Walk” buku kecil sebagai cenderamata. Buku kecil tersebut mempunyai halaman untuk mengumpul pancungan dari semua tempat yang dilawati semasa lawatan.
Padang Merdeka (Merdeka Field)
Ini pada asalnya adalah suatu bidang sukan bola sepak di mana pertama kali dimainkan pada tahun 1901. Apabila Borneo Utara (Sabah) mencapai kemerdekaan pada tahun 1963, ia telah menjadi tempat untuk Perisytiharan Malaysia. Hari ini, Padang Merdeka digunakan untuk perayaan budaya seperti Tahun Baru Cina, Krismas carol nyanyian dan pesta menuai.
Tugu Malaysia
Tugu Malaysia telah didirikan berhampiran dengan bangunan Majlis Bandaraya untuk memperingati kemerdekaan Sabah dan negeri itu menyertai Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Dari situ, bantuan pelancongan yang membawa anda ke bangunan Majlis Bandaraya.
Majlis Bandaraya
Pada tahun 1902, Lembaga Sanitari Jesselton telah ditubuhkan untuk menyelia pentadbiran bandar tetapi ia berakhir ketika pendudukan Jepun Perang Dunia II. Pada tahun 1954, ia telah dinaik taraf kepada sebuah Lembaga Bandaran di bawah Ordinan Pihak Berkuasa Perbandaran & Bandar yang baru. Apabila Kota Kinabalu mencapai status bandaraya pada 2 Februari 2000, ia telah menjadi suatu Majlis Bandaraya.
North Borneo Memorial Perang
Tugu diumumkan pada 8 Mei 1923 untuk memperingati kematian 13 tentera Borneo Utara tempatan yang didaftarkan dalam Angkatan British semasa Perang Dunia 1. plak Satu lagi ditambah berzikir kepada anggota Angkatan Bersenjata Australia (1939-1945) yang meninggal dunia semasa Perang Dunia II. Plak ketiga membayar berkenaan dengan anggota Angkatan Tentera Malaysia yang terkorban semasa konfrontasi Indonesia 1963-1966.
Gaya Street
Pelawat Gaya Street adalah seperti berjalan di lorong memori di mana anda boleh melihat rumah kedai lama yang dibina pada tahun 1950 di kedua-dua belah jalan. Pergi ke kedai-kedai yang menjual pakaian dan sebuah kedai gunting rambut lama menawarkan trim hidung pada 69 sen. Gaya Street adalah tempat yang menarik untuk melawat di pagi Ahad apabila ia bertukar menjadi adil jalan dengan peniaga-peniaga yang menjual buah-buahan, makanan, kek, tumbuh-tumbuhan, bunga, haiwan peliharaan, kraftangan, cenderamata dan pakaian.
Jesselton Hotel
Terletak di Jalan Gaya, Jesselton Hotel adalah selepas perang moden hotel pertama. Pelawat disambut oleh penjaga pintu yang memakai seragam kolonial lengkap dengan topi matahari. Hotel ini boleh menjadi sederhana dalam penampilan tetapi ramai personaliti terkenal telah tinggal di sana termasuk peninju Mohammad Ali, Pope John Paul II, Tun Mahathir Mohammed dan juga Lady Mountbatten. Jesselton Hotel kekal satu-satunya hotel butik terulung dengan suasana kolonial di Kota Kinabalu. Untuk senarai hotel di kota kinabalu, sila kilk di sini.
Bangunan Pelancongan Sabah
Bangunan bersejarah dua tingkat adalah salah satu daripada tiga bangunan baki yang terlepas pengeboman semasa perang dunia lepas. Ia telah dibuka secara rasmi oleh Gabenor AC Pearson pada 16 Mac 1918 sebagai pejabat percetakan. Pada tahun-tahun pra-dan pasca perang, ia menempatkan pejabat-pejabat yang berbeza seperti perbendaharaan, audit, agensi bank dan pejabat pos. Bangunan ini telah diwartakan sebagai bangunan bersejarah pada 13 Julai 1988 dan kini pejabat Lembaga Pelancongan Sabah.
Australia Place
Australia Place mungkin hanya satu lorong kecil di pusat bandar tetapi kepentingan sejarah yang tidak boleh dinafikan. Ia dinamakan demikian oleh orang tempatan untuk merujuk ke tapak perkhemahan yang ditubuhkan oleh Angkatan Pembebasan Australia apabila mereka mendarat di Jesselton pada tahun 1945.
Pusat Komuniti Kota Kinabalu
Pusat ini telah dibina pada tahun 1958 dan dinamakan semula sebagai Bangunan Kemerdekaan banyak peristiwa bersejarah telah berlaku di sana.
Muzium Kopitiam
Ini kedai kopi yang unik menyajikan pelancong lebih daripada roti bakar hanya lama kerana ia mempunyai banyak artifak sejarah Perang Dunia II. Dinding dihiasi dengan sejarah kronologi Perang Dunia II di Sabah atau North Borneo kerana ia dikenali kemudian. Terdapat juga sudut yang penuh dengan puisi rohani bertulis bagi anggota Angkatan Pembebasan Australia. Dikelilingi oleh memorabilia itu, pengunjung berpeluang merasai rahmat yang dialami tempat kaya dengan sejarah.
Selepas lawatan dua setengah jam, tiada apa yang lebih dialu-alukan daripada secawan kopi panas atau minuman sejuk terus dari botol. Jangan lupa untuk memerintahkan arang roti bakar yang lazat atau Anzac lazat (Australia dan New Zealand Army Corps) biskut yang dipanggil kerana tentera Anzac digunakan untuk menerima mereka daripada keluarga mereka semasa perang.
Menara Jam Atkinson
Dari Muzium Kopitiam, pengunjung boleh melihat menara jam yang menjulang tinggi. Menara Jam Atkinson telah dibina pada tahun 1902 dan siap pada tahun 1905 untuk memperingati Pegawai Daerah pertama Jesselton, Encik Francis George Atkinson yang meninggal dunia akibat malaria pada usia 28. Jam talam dua muka disampaikan oleh Atkinson ibu Mary Edith, sebagai peringatan kepada anaknya. Diwartakan sebagai bangunan bersejarah oleh Muzium Sabah pada tahun 1983, ia adalah salah satu daripada tiga bangunan masih dibiarkan berdiri selepas perang. Jam asal telah digantikan pada tahun 1964.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar